19 september Valley of the Gods, Monument Valley, Arizona

19 september 2012 - Page, Arizona, Verenigde Staten

4 corners (7)Hallo achterkant van de aardbol, ja, jullie daar in Nederland. Wat kan ik jullie vandaag weer eens voorliegen, wel een boel, dat kan ik u verzekeren, maar om het leesbaar te houden zal ik mij beperken tot het meest interessante. Tenminste ik blijf hopen dat jullie dat nog steeds volgen na zulke lange stories. We moesten een flink aantal kilometertjes rijden en dan ook nog de natuur een handje geven dus vroeg bedje uit, althans dat was ons plan, maar we hebben  natuurlijk wel vakantie en het is geen aangenomen werk. Dus vadertje tijd schoof zijn secondjes gewoon door terwijl wij elkaar aan lagen te kijken vanuit ieder zijn eigen kingsize 1 persoonsbedje, met de vraag van, zo wie eerst. Het is zo zalig om apart te slapen in een bed van 180 breed. Uiteindelijk met wat moeite zijn we gestart. Het ontbijt hebben we bij de “Burger King” gehaald, mijn maagje is klein dus ik heb niet veel nodig en Ania met haar vegetarische gewoonte werd ook daar wel bevredigd. Een Muffin met kaas voor haar en hetzelfde met een platgeslagen worstje erop, smullen maar. Dus onderweg de zaak naar binnen laten glijden, koffie erachter aan en we waren weer voorzien van de calorietjes.

4 corners (4)Rustige weg en alles binnendoor, er is geen rijksweg naar Monument Valley (onze bestemming  vandaag).  We moesten zo’n kleine 350 km dus hadden we zoiets van, laten we maar in een keer doorgaan, maar tja, toen ik bemerkte dat we het vier staten monument voorbij reden, had ik toch zoiets, ach waarom niet even een glimpje nemen. Het was ongeveer 10 miles omrijden dus dat viel dan weer mee, mmm, wel altijd nog een 16 km, maar we zijn wel in Amerika he. Eenmaal bij het monument aangekomen werden we geconfronteerd met de zoveelste commercie, de slimmerds hadden er een betaalde bezienswaardigheid van gemaakt. En weet je het gekke is dat het nog druk is ook daar.

4 cornersWe moesten 3 dollar per persoon neerleggen om te zien hoe ooit in het verleden de staatgrenzen denkbeeldig zijn vastgesteld want natuurlijk loopt er geen lijntje over de aardbol. Dus aannemende dat de grenzen juist waren bepaald hebben ook wij net als vele anderen een paar foto’s genomen van onszelf met onze ledenmaten in vier staten tegelijk. De meest gekke poses werden aangenomen door de bezoekers die nu dus allemaal een foto, misschien zelfs wel ingelijst, thuis hebben hangen. En zo zijn er misschien wel duizenden in omloop, hoe bedoel je unieke foto lol. Maar het hoort er toch wel bij als je dit land bezoekt vind ik. Alles even op video gezet en daarna hop naar Monument Valley.

Valley of the Gods (1)De omgeving veranderde zienderogen toen we eenmaal in Utah reden. Dit is zo’n mooie staat als het gaat om het landschap. De staat Utah is dan ook behoorlijk chauvinistisch. De weg leidde door rots massa’s die weer niet te beschrijven zijn. Ik zou zeggen Google eens door naar Utah landschap en ook Monument Valley dan krijg je een indruk van hetgeen wij werkelijk voor ogen kregen. Dat de natuur zoiets kan uitslijten in de loop der eeuwen is toverlijk mooi. Haha, ik verzin ter plaatse hier de nieuwe woorden. Ania zat tijdens de rit op Ipad te zoeken naar bijzonderheden over de omgeving waar we doorheen reden. Ja ook midden in de kale woestijn  waar je vaak niemand tegen komt is internet een uitkomst. Plots zagen we een  rotsmassa die ons beiden zo fascineerde dat we er even voor uit stapten. Kijk nou dat bord. Daar staat op dat dit de ingang van “Valley of  the Gods” is, daar hadden we al zo veel over gehoord.

Valley of the Gods (28)Een onverharde grindweg met de nodige hobbels gedurende 17 miles tussen wonderlijk gevormde rotsmassa’s van honderden meters hoog. Wow, wat is dit weer mooi. Geen park, geen betaling, gewoon een wild groei en een paadje aangelegd er tussendoor. We hebben toch maar het risico genomen om onze bolide mogelijk te beschadigen. Maar dat zien we later dan wel weer, dit mogen we ons niet laten afnemen. Er was een camper (gehuurde) van Amerika cruise die eerst voor ons reed, ons voorbij liet gaan en vervolgens ons probeerde bij te houden. Tja dan is het stof happen achter ons aan. Maar hij flikte het wel. Nog onder de indruk van hetgeen we net hadden gezien zijn we doorgegaan naar het natuurmonument “ Mexican Hat”, ook dit is een wildgroei van een berg met een onverharde weg eromheen.

Mexican HatDe naam Hat heeft de berg te danken aan het feit dat er een plateau van tientallen meters op de punt van de rots ligt. Het draagvlak is zo klein dat je het idee hebt dat het plateau elk moment naar beneden kan storten. Maar het ligt zodanig uitgebalanceerd dat het niet aannemelijk is dat het gebeurd. Maar ik als slim, handig en helderziend persoon verzeker u dat dit ooit gaat gebeuren en zo niet dat tenminste als het einde van de wereld nadert, dat flikkert die jongen gegarandeerd van zijn zetel. Het is ook hier weer toverlijk om het te aanschouwen. Foto’s, video en 2 gapende mensjes naast nog vele anderen. Ach weet je, het fenomeen is zo bekend inmiddels dat mensen wereldwijd hiernaar toe trekken om  het te zien. Ze komen zelfs uit Nederland lol. En dan ben je er en dan kan je zeggen ik heb het gezien en dan ? Dan niks, maar je  bent er wel geweest haha. Ons hiervan bewust zijn we doorgetrokken naar onze bestemming. Ja als er nu nog meer oponthoudt komt dan wordt het alsnog laat.

Monument Valley (7)Monument Vally even beschrijven, terwijl jullie het opzoeken op Google net als de “Mexican hat” en “Valley of the gods”, doen hoor het is zeker de moeite waard. Oh, ja even beschrijven. Het is een vlakte van 100derden kilometers wijd waar om de paar km een paar vierkante bergen staan als een soort puist van de aardbodem. De sculpturen hebben naast het vierkante ook wel schrille vormen en het leuke is dat veel van die bergen gekopieerd lijken te zijn. Van ver kan je ze al zien liggen, maar de zon verziekt dan weer de helderheid ervan (rot zon), totdat je dichterbij komt. We zij  er ooit een keer eerder geweest en van wat we ons van toen konden herinneren was dat er een klein visitors centrum was en een aantal jeeps waar men mee kan toeren tussen die bergen door. Best een imposant gebeuren toen. Maar wat we nu meemaakten sloeg even een deuk in onze verwachtingen.

Monument Valley (18)Ok, de bergen waren er nog en waren nog steeds schitterend om te zien maar de commercie heeft de laatste jaren flink huis gehouden. Alle gebouwen waren gerenoveerd en er was veel nieuwbouw, restaurants en motels eromheen gebouwd. Er was een moderne indianen markt, dus authentieke van de kleine houten marktkraampjes die de indianen zelf in elkaar timmerden is volkomen verdwenen. Ja u leest het goed indianen. Want Monument Valley is in bezit van de Navajo Indianen. Maar die gaan schijnbaar ook met hun tijd mee lol. Al met al de lol was er voor ons een beetje af. En zeker nu we “ the Valley of the gods “ hebben gezien was Monument Valley totaal in het niet gevallen.

Monument Valley (21)Weg hier, oh nee, eerst even wat eten in dat moderne indianen restaurant. John tegen de ontvangstdame van het restaurant (indiaanse), “ May I ask you if everything is changed here lately”. Changed? Er hing een vraagteken van een meter hoog boven haar hoofd en ze keek me met van die kleine chinees achtige kraaloogjes aan. Indianen hebben meestal wel een bolle toet. En zoals ze nu keek had ik haar graag een flinke pakkerd op die bolle wangen willen geven, maar tja, Ania was in de buurt lol. Ik keek Ania aan, en overlegde met haar dat we in 2006 hier waren geweest dus dit jaartal gaf ik haar aan. Oh yes, wel you mean the school, church, motel, Restaurant, marketplace and lots of other stuff. “Yes wel we did in de past years yes”. Mensen het leek qua drukte wel de Efteling in de zomervakantie met gratis toegang. En dat midden in een woestijn. Ach eigenlijk heeft het wel wat. Maar wat? Het heeft gaan we naar op zoek lol. Wegwezen hier, op naar Page.

Monument Valley (13)Een stadje nabij de Grand Canyon. Ania heeft gisteravond op internet zitten zoeken naar een motel om te boeken want uit ervaring weten we dat het in de buurt van de Grand niet eenvoudig om te slapen in een normaal bed. Bijna niet te vinden. Of het was vol of het was stervens duur. Welke prijs? Wel, wat dacht u van een 270 dollar voor 1 nachie, terwijl we al die tijd niet meer betalen dan 60 dollar per nacht. Voor een kamer met 2 bedden King Size. Ja, ik hoor jullie lachen, pffft, zo wordt het een vakantie voor de boerenleenbank. Maar na veel spitten, ja hoor gevonden en geboekt. Daar wij al jaren de motels bezoeken in de States, krijg je voor elke dollar die je besteed aan de motels een aantal punten toegewezen, deze punten kan je dan gebruiken voor een betaling voor 1 nacht. Wij hadden  zoveel punten opgespaard dat we een 2e nacht in hetzelfde hotel kunnen blijven. Maw. 1 nacht is nu betaald met een bedrag van, ja ook dit is weer veel, 150 dollar voor de eerste nacht en de tweede nacht dus op onze punten. Tja tis wel de Grand Canyon. Een toeristische attractie, waar iedere Amerika bezoeker wel naar toe gaat.

Dus we gaan weer de Efteling opzoeken. Waarom doen wij dit dan? Wel, na de laatste keer dat we er waren is er een glazen brug gebouwd die voor een groot stuk de Canyon inloopt. En die voetkriebels wil ik ervaren. Een vloer van glas op meer dan  duizend meter boven de Colorado rivier. Vorige keer hebben we met een vliegtuig boven de Canyon gevlogen en nu dus dit. De echte reden dat we in deze buurt zijn is de Antylope Canyon waar we morgen of overmorgen naar toe gaan.

Dit was het weer. Tis niet zo lang geworden gelukkig, dus met een paar minuten ben je door het lezen heen. Groetjes uit het nu toch wel zonnige Amerika. Gemiddeld elke dag 25-30 graden.

OH JA LEZERS ER STAAN INMIDDELS VIDEO’S OPDE SITE.

Doeg doeg.

1. Emmo:
    20 september 2012
    Het is iedere dag met veel plezier lezen en zo blijven wij ook op de hoogte van alles wat jullie meemaken.
  2. Mireille:
    20 september 2012
    Zo ik liep ff een twee dagen achter maar ik moet je zeggen dat het dit keer een hoop lezen was. Jullie blog geeft tevens ook een soort en met van les.alles wat ik nog niet wist van Amerika qua aardrijkskunde en geschiedenis zit nu in het geheugen gegrift. Hahaha lol. Klaar met alle spulletjes en bed van Myron naar boven sjouwen plaats genomen op de bank zo hèhè ff jullie blog lezen en zoals elke keer is het weer heerlijk om te lezen dat jullie het zo onwijs naar je zin hebben en de meest uiteenlopende bijzondere natuur zien. Gelukkig mag ik er op deze manier een beetje van mee genieten.Ookal ben ik druk met van alles en nog wat!! (of in mijn hoofd) ik vind toch elke keer weer even de tijd om jullie story te lezen. Keep on going like this! Zou ik zeggen en voor nu weer truste en tot lees. Kussie mireille.