18 september Aztek Ruines en Mesa Verde woningen

18 september 2012 - Cortez, Colorado, Verenigde Staten

Maandag 17 sept. Gatver dat bad loopt niet echt snel door zeg. Muh voeten blijven nat in dat waswater. Niet lekker. Even later bleek ook het toilet niet in orde te zijn. Hoe ik ook de knop bleef indrukken waarbij in een normale situatie de pot weer zou moeten vullen met water, maar het kan zijn dat er bezuinigd wordt en je eigenlijk maar 1 keer per dag het toilet mag gebruiken. Even naar de receptie en aangeven dat het niet helemaal lekker zat met de sanitaire voorzieningen. De oudere afwezige maar toch wel lieve vrouw had alle begrip voor de situatie en gaf ons direct een andere kamer. Dit gebeurde alles midden in de nacht.

Aztec Ruins Nat'l Mon._Na onze nachtrust toch genoten te hebben en  na 100 keer verontschuldigingen ontvangen te hebben over het ongemak zijn we nu toch weer op weg naar Een Park waar de Aztek indianen hun onderkomen hadden gebouwd in 10de  eeuw. Hat landschap had zich inmiddels alweer aangepast aan een meer groene situatie. Veel bomen langs de weg en de weg liep over een lang rij heuvels zodat we kort omhoog en dan weer kort omlaag reden. Vrij smalle weg maar wel mooi. Het park was vrij klein en het hield eigenlijk maar 1 object in. Een ruïne van een bouwwerk van de Aztek indianen. Uit het geheel bleek heel goed dat men toen ook al wist hoe je het beste stenen op elkaar kan stapelen en vastplakken. Maar dit heeft niet lang geduurd want de indianen trokken weer verder naar een andere Canyon. Aztek was eigenlijk niet de juiste naam. De park-ranger wist te vertellen dat het eigenlijk puablo indianen waren, dit klonk toch ook meer Mexicaans trouwens.

Aztec Ruins Nat'l Mon. (19)_We kwamen weer aan de praat met een Amerikaans stel welke een toer maakte op de motor. Deze mensen kwamen uit Mississippi en kampeerden met een achter de motor hangende vouwwagen. Waarin zelfs een King Size bed te toveren was. Na even een rondje door de ruines gelopen te hebben en een indruk van hetgeen al die verblijven inhielden zijn we weer doorgereden naar de volgende locatie, welke in de staat Colorado lag. Om een inruk te krijgen even de foto’s bekijken hoor. Dit park heeft behoudens de respect die je voor die mensen in die tijd kan opbrengen verder niet zoveel indruk gemaakt. Onder weg kwamen we nog een open mijn tegen, dus toch even gestopt om via een afgesloten terrein, dus illegaal, even een paar foto’s te maken. Om een uur of 1 kwamen we in het Mesa Verde park aan dat net over de grens met Colorado ligt. Geen idee wat ons te wachten stond, behalve dan dat we iets van in de rotsen geplaatste huizen zouden zien.

Mesa Verde Cliff Palace (3)Het park is gigantisch groot kwamen we achter, denk hierbij een oppervlakte van de provincies Zuid-Holland en Noord-Holland samen. Er zijn hier verschillende mogelijk heden om verschillende objecten  te bewonderen. Wij hebben er 2 gekozen, eentje die we zelf mochten gaan bekijken en eentje die je onder begeleiding van een gids moet volgen. Ook hier vonden we natuurlijk de resten van bouwwerken maar het gaf wel een goed indruk hoe deze mensen geleefd hebben. Wat mij ten zeerste verbaasde is dat ik van het eerste park naar dit park van laag naar hoog ging, zon 2700 meter, en over een goed begaanbare weg zo’n 120 km heb moeten rijden, Deze afstand hebben die indianen gewoon even te voet afgelegd en dan door de wildernis om dan uiteindelijk huizen te bouwen onder grote overhangende rotsen in de steile rotswanden op een flinke hoogte.

Mesa Verde Spruce Tree House (27) Het is gewoon moeilijk om daar bij te komen dus ze waren wel goed veilig voor mogelijke vijanden. De indianen moet we niet zien zoals in de geromantiseerde films, waarbij ze altijd vochten met de cowboys. Deze indianen waren vredelievend boeren die bovenop de bergen hun land verbouwden en leefden dan inde rotswanden. Het was een mooie toer maar niet echt spectaculair. Het landschap blijft bewonderenswaardig dat is zeker. Morgen  gaan we door naar The Mexican hat en Monument Valley. Waarbij we zullen over nachten in Page een stad dichtbij de Grand Canyon.

Wel luitjes het was weer aangenaam jullie onze belevenissen te kunnen vertellen. En voor een ieder die ooit zin heeft om Amerika te bezoeken kan ik zeggen het is voor de volle 100  % de moeite waard.