3 September New York

3 september 2012 - New York, New York, Verenigde Staten

Early train to Schiphol Opstaan, duf zijn, eten, tanden poetsen en aankleden, het  normale ritueel, alleen vandaag kwam er koffers sluiten en vliegen bij. Wat kan je over vliegen vertellen, het gaat door het luchtruim en verder niets anders dan zitten, lezen, film kijken, tukkie doen en je aan het einde van de  reis voelen alsof je zelf die afstand met je armen wapperend hebt gevlogen en zeker als je dan ook nog een klein vliegtuig hebt zoals wij hadden deze keer. De chauffeur was trouwens deze keer iemand die op een maandagmorgen even zijn vliegbrevetje heeft opgehaald aan de balie van een dorps gemeentehuisje. Maar goed we hebben het gered, voelden ons een beetje geradbraakt maar dat gaat over hebben we ervaren.

Na enig zoeken hoe bij het hotel te komen midden in Manhattan ( het vliegveld ligt ruim buiten New York ), kwamen we om 13:00 New Yorkse tijd aan in hotel Pennsylvania, wat direkt tegenover het Pen treinstation ligt. De trein wagon was lang en breed maar was al voor de trein zelf werd uitgevonden gebouwd, tjonge wat een afbraak, maar je kunt niet alles hebben toch. Gelukkig was het bij de balie van het hotel niet echt druk dus hadden we eigenlijk best snel de kamer. Maar zoals een goed griepend Nederlands stel betaamt, was het niet wat we zochten, een douche waar je eerst weer uit moest stappen om je om te kunnen draaien en de kamer zelf konden we zelf net in staan, dus geen plaats voor onze koffers. Nu ben ik zelf vrij makkelijk en had zoiets van, ach het is maar voor 2 dagen toch. Maar toen Ania zei wat ze betaald heeft (ook daar bemoei ik me vaak niet mee), had ik toch zoiets van, ga die man beneden maar even vertellen dat we of 50% korting moeten krijgen of misschien een wat luxere suite. Dit laatste is door Ania geregeld en dus moesten we 2 etages lager verhuizen. Zo, na even het zweet eraf gespoeld te hebben en een verfrissend gevoel gekregen hop naar beneden en de stad in.

Times SquareNu hadden we net tijdens het binnenkomen alweer de sfeer  mogen proeven, maar nu lopen we dus echt zelf door een 24 uur leefbare stad en ja, dat is toch echt wel even anders als bij ons. He, kijk dan zie je die bus daar. Er kwam een bus langs rijden die alleen aan de linkerkant een heel groot raam had te vergelijken met een schuifpui en binnen in de bus een tribune was gemaakt. De reizigers zaten als in een college zaal trapsgewijs door de grote raam te kijken. En dit was een stadtourbus lol. Vreemd maar wel slim en gezellig want het wandelend publiek liep te zwaaien als naar een bus die voor een schoolreisje bestemd was. En weet je wie er in zaten…….. ja juist chinezen met fototoestellen.
Times SquareAnia…. “zullen we tot Times Square lopen”, kijk daar zie je het al. Heeft iemand van jullie wel eens getracht om snel voorbij een berg te rijden in bv Oostenrijk of zo, welnu als je in Manhattan loopt, dan heb je het gevoel dat als je een gebouw voorbij loopt, dit gebouw als het ware achter je aan blijft komen, het is allemaal zo mega gebouwd dat Times Square, ruim verder ligt dan je zichtveld kan bevatten. Maar goed we zijn uit, he dus we gaan gewoon stalpoten krijgen, no problem. Trouwens het is het wel waard hoor, wat een leven hier en gezelligheid en je blijft maar rond en rond kijken.

Times SquareAmerikanen trekken zich van hun omgeving niets aan en dus zie je de meest uiteenlopende figuren rond wandelen, mede daardoor waren we sneller op Times Square dan verwacht. Hier bruist het leven je tegemoet. Heel druk en leuk opgezet, was toch wel veranderd in de 10 jaar dat we niet meer hier waren. Broadway, welbekend ligt naast Times Square en is helemaal afgezet voor verkeer dus dan kan het niet anders of automatisch vinden er evenementen plaats. En tja wij kennen een vergunningsstelsel, maar hier stap je als burger gewoon even uit het publiek en je gaat staan breakdansen dan heb je na een paar minuten honderden mensen om je heen staan, die mogelijk ook nog wel een tip geven.

White naked cowboyBlack naked cowboyTimes staat ook wel bekend om feit dat de Amerikaanse “foul” soms zijn droom kan verwezenlijken, zoals de naked cowboy. Er was er ooit maar 1, maar inmiddels hebben we daar Black and White naked rondlopen. (google eens naar deze figuren).
Mocht je nu op de zolder een oud Donald Duck kostuum hebben liggen of Mickey of  Goofy, dan kan je hier geld verdienen, ik denk dat de Donald Duck in een blanco uitgave wordt verkocht, want de figuren lopen op times.

Even wat uitgeblazen, op een tribune die midden op Times is geplaatst speciaal voor publiek om een overzicht te krijgen en mooi plaatjes te schieten, om daarna een restaurant op te zoeken genaamd Ellen Stardust. Kijk nou Ania die live zanger heeft het zelfde pakkie an als de serveerders. Ja dat klopt dat is nl zelf ook een ober, wat blijkt als je hier wilt werken dan moet je kunnen zingen. Van tijd tot tijd werd door deze mensen een zang showtje gegeven welke wordt gerelateerd aan een zangnummer uit een musical, ja hallo we zijn wel op Broadway he. In ieder geval was het echt heel leuk en goed bedacht want het zat potje vol daarbinnen.

Ellen Stardust restaurantWe werden zoals gewoon is in de restaurants hier opgevangen met de woorden hello folks, table for two, we konden kiezen en werden op het balkon geplaatst met een mooi zicht op de zingende obers en oberinnen lol.
We zaten nog geen 2 minuten ja hoor daar was een ober. “Hello, welcome my name is Scoote, I am your server”. Pfft, dit is wel even wat anders als bij ons waar je soms moet smeken of iemand een bestelling komt opnemen en als je dan mazzel hebt wordt het binnen een half uur bezorgd. Maar goed we zijn dit gewend in Amerika en in elke staat is dat hetzelfde. De maaltijd even door ons maagdarm kanaal laten zakken en toen maar weer de straat op want daar was het zeker ook gezellig.

Panorama Times SquareDe eerste symptomen van de shopgewoonte van ons medemens vrouw genaamd en in dit geval Ania genaamd, werden al weer snel merkbaar en zeker als er dan ook nog kaartjes op staan met 50% korting. In ieder geval had ik na enig wachten een paar behoorlijke stalbenen lol. Ik was dus de eerste van ons 2en. Langzaam slenterden we terug  naar het hotel.

He John je collega’s komen je verwelkomen in het hotel, ja hoor hebben wij weer,  1000 hotels door heel NY en die van ons staat in brand. Of zou het meevallen, in ieder geval stond een 50 m ladderwagen24 en 2 autospuiten voor de deur terwijl de mannen in sterke pakken net de deur uit kwamen lopen, dus ik denk dat het wel meeviel gelukkig wel, moet niks van brand hebben lol.

Weet je lezertjes ik vind het wel genoeg, we gaan ons nestje opzoeken om morgen naar Memorial te gaan.

Trusten met een wink naar…….

1. Mireille:
    4 september 2012
    Jemig wat een verhaal zeg!! Klinkt allemaal wel erg leuk. Maar je moet het zien denk ik om het echt te kunnen bevatten allemaal. Wel ga ik even googlen naar die twee cowboy's. Hahaha. Ik had vandaag ook wat ik heb het al op FB gezet dus misschien lees je het daar en anders kom ik er nog wel op terug. Voor nu weer veel plezier en tot lees. Kussie.
  2. Mireille:
    5 september 2012